DAMAI DI PATANI oleh Ustaz ABDUL RAHMAN DEWANI

Damai di patani ialah ucapan dari ustaz Abdul Rahman Dewani di penal Wawasan Patani 2020 : Damai di Patani (อนาคตปาตานี 2020) yang di menganjurkan oleh People’s College (วิทยาลัยประชาชน) pada tanggal 1 March 2014 di PSU Patani

 

………………

 

DAMAI DI PATANI

1 Maret 2014  Hari penganugerahan ijazah\mahasiswa people college

Oleh Hj Abd Rahman ismail  Dewani

 Assalamualaiku wr wt. Salam sejahtera.\

Kepada yang berhormat2 yang berada dalam ruangan  dewan musyawarat agung hari ini yang saya muliakan,saya ucapkan terima kasih kepada semua para hadirin yang datang dari berbagai penjuru bumi bertuah ini, kecil besar tua muda,yang kecil saya tak sebut nama ,apalagi yang besar kami tak himbau gelarannya.

Dengan limpah rahmat semesta

Dengan kurniamu  kami meminta

Kami mohon restu berkat darimu

Hasrat kami terbenam kukuh berpadu

Kita sedang mencari damai yang hilang

Karena damai itu indah damai itu bertuah

Mari kita tegakkan damai dibumi Patani

Kita letakkan dipundak tunas muda yang sedang menguntum ini.\

Saudara2 yang mulia

Adanya hari ini tentu ada hari2 kelmarin iaitu adanya hari pencetusan adanya theses ada pula antithesesnya ,perguncingan itu melahirkan sentetheser iaitu aktivitas2 untuk mencari damai yang hilang dengan adanya suatu arah yang terarah,dari sendi dan sendah,dari denyut nadi dan jantung yang bergerak untuk merialisasikan sebuah masyarakat yang dimamis dan perogresif,kerana kita adalah sebuah bangsa yang didominasikan oleh suatu bangsa dalam setiap sector kehidupan.Sudah menyedari dan mengenal diri untuk hidup tegak  sebagai sebuah bangsa berupaya memperestasikan kalau yang berat sama dipikul,kalau ringan sama dijinjing.Sebagai sebuah bangsa  tentu saja untuk tegak melestarikan dan dikembangkan.;SUATU BANGSA YANG TIDAK MEMILIKI  KEBUDAYAAN BANGSANYA,MAKA KEBERADAAN BANGSA TERSEBUT AKAN LENYAP DARI MUKA BUMI INI’

Oleh kerana itu saya menyeru pada hadirin terutama penghuni bumi bertuah ini,demikian juga kami pohonkan kepada bangsa2 diNusantara terutama bangsa2 serumpon,yang dulunya kita berasam garam,bermandi dalam sebuah muara,berlagu dalam sebuah irama.Pun persaudaraan itu hampir2 hilang,relakah persaudaraan itu kita lenyapkan? Kita hilangkan?Tidakkah kita  boleh diumpamakan sebuah pohon yang besar,relakah dahan  dan cabang yang patah yang hilang tidak sanggup kita sama2  mencari dan pertautkan kembali?.

Saudara2

KEJATUHAN SUATU TAMADUN/BANGSA ,BUKAN KERANA KUATNYA MUSUH,TETAPI KERANA LEMAHNYA IDENTITI  BANGSA TERSEBUT.    Sekarang sedarlah kita  bahawa rumpon kita dipecah,diperintah,rakyat dan masyarakat kita buduh dan diperbuduh,bagai mana jiwa kita?perasaan kita dalam menghadapi tahun 2020? Seandainya setiap sektor  belum kita persiapkan,baik dibidang politik,bidang ekunomi ,pendidikan dan kebudayaan.

Sudah lebih dari dua (2) abad yang lalu kedamaian kita sudah hilang,hidup masyarakat kita dalam ketakutan,kemanusiaan tidak ada,baik wanita dan kanak2  tidak dapat perlindungan dari mana2 pehak,kurban berjatuhan,banyak sudah kehilangan nyawa.

Saudara2 yang dihomati

Ahli politik kita  sejak 10 tahun yang lalu ,bolehlah diibaratkan sebagai sebuah bahtera  yang menjadi harapan dari masyarakat untuk menjadi tempat pergantungan dan perlindungan tapi ternyata hampa  bagai patamorgana.,harapan hampa menimpa,kering keruntang tandus menandus.Situasi politik terus menerus  bertambah keruh,itu sebuah fakta bahawa masyarakaat Patani berada dalam sauna perang,sedangkan bumi setiap jengkal dipenuhi dengan anggota tentara dan anggota keamanan,rakyat kita digelidah,diseret,dimasukkan dalam peti yang berhawa dingin,dianiaya dan sebagainya.Rakyat kita bersuara dengan ahli politik tidak bisa berbuat apa2,apa lagi suaranya dalam parlimen tidak laku,tidak diindahakan,masyarakat hilang pedoman,yang pereh,yang pedih,yang sengsara baik jiwanya  dan raganya  memilih jalan sendiri untuk membela diri.

Saudara2 sekalian

Masa terus berputar  dari generasi kegenerasi berikutnya,silih berganti,tentu saja pergantian masa  dan waktu itu membuat cara berpikir dan cara hidup manusia mengalami perubahan,apa yang haru s dipersiapkan  generasi ini dalam menghadapi wawasan 2020 untuk damai di Patani? Persiaapan ahli politik yang bagai mana yang sesuai dengan cita2 masa depan kita?  Siapa yang bertanggung jawab untuk mempersiapkan personalia ini?

Oleh kerana bumi Patani dikenal dengan serambi Makkah,tentu assosiasi kita adalah ulama  sebagai tempat pergantungan,kerana ulama pewaris para nabi;ketahuilah  bahawa kemuliaan anda adalah kemulaiaan islam kalau anda mau kemuliaan dan kekuatan,maka bekerjalah dan berjuanglah untuk islam,bila disebut ulama assosiasi kita islam ,bagai kunyit dengan  kapur,bagain kuku dengan isinya.

Wahai para ulama anda tidak pernah menjadi hina dan terhina,kerana anda berani berkata benar  dihadapan pemimpin yang zalim.

……………………..

Maksudnya;Dan mereka mengutamaakan(orang2 muhajirin) atas diri mereka sendiri,sekali pun mereka memerlukan (apa yang mereka berikan) dan siapa yang dipelihara  dari kekeliruan dirinya , mereka itu orang2 yang beruntung (Al-hasyar 9)

Saudara2 sekalian

Sekali lagi saya menyeru kepada para ulama dan intelektual,anda tidak semata2 digalakkan untuk mengejar masjid sini masjid sana,dalam arti bersifat rhetotika (bercakap kosong) tanpa tindakan yang nyata ,ulama dan intelektual harus secara murni melibatkan diri dalam kancah masyarakat dengan persiapan yang ampuh,oleh kerana umat sepenuhnya  bergantung kepada bimbingan ulama dana intelekt.

Melihat kepada beban para ulama dan intelek bertanggung jawab terlalu besar,secara tulus dan ikhlas mereka harus bangkit  dengan kesedaran yanag baru,untuk melakukan perubahan raksaksa dalam setiap sector baik sector pendidikan,sector budaya,sector politik dan sector ekonumi,semua ini menjadi harapann kemuncak dari masyarakat dan sepenuhnya pula diletakkan kepundak para ulama  dan intelektual sadara2.

Saudara2

Melihat kepada perubahan dunia yang sangaat ketara ,terjadinya perang dunia I ,1914_-1918 ,juga adanya  suara2 lantang menyuarakan perubahan raksaksa ,dibidang social dan politik,sehingga datang lagi peristiwa perang dunia II  1939-1945.Indonesia dalam perang menghadapi penjajahan Belanda.Malaya dijajah oleh Inggeris.Asia Tenggara  dibahagi2 oleh kuasa dunia sebagai tempat mencari hidup mereka ,Sebelum perang Indocina dijajah oleh Perancis,Pilipina dijajah oleh Sepanyol dan Amerika dan lain sebagaainya.

Bangsa yang kuat  sempat membela diri;Indonesia dapat melepaskan diri dari Belanda, Malaya dapat merdeka dari inggeris,Indocina  melepaskan dirinya dari perancis, pilipina dari sepanyol dan setelah itu dari Amereka. Begitulah seterusnya.           \

Saudara2

Bagi negara2 yang lemah tidak kecuali diAsia  mau pun di Afrika tetap berada dibawah jajahan begitulah kedudukan pasang naik dan pasang turunnya sesebuah Negara dan sesebuah kuasa,dibumi ciptaan Allah ini,saya mengajak kepada semua yang sedar,bahawa hidup ini adalah gerak dan perubahan,diatas pondamen atau dasar  apa kita akan tegak dengan wawasan dan gagasan  2020  harus kita persiapkan.

Firman Allah dlm surah Alkahfi 13 ………………………………..…………………

Maksudnya; Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya,sesungguhnya mereka itu  adalah pemuda2 yang beriman kepada Tuhan mereka ,dan kami tambah kepada mereka pertunjuk.

Bagaimana pula dengan  sector ekonumi?

Sudah menjadi fakta bahawa terjadinya pergaduhan,pertelingkahan,pertarungan,peperangan antara kelumpak dengan kelompak,anatara atnik dengan atnik, antara bangsa dengan bangsa antara Negara dengan Negara adalah karena sebahagian besar  adalah berpunca dari beberapa factor;1

1.Kerana kerakusan berhasrat untuk menguasai sumber daya alam.

2.Karena pangkat dan kuasa atau dengan istilah lainnya gilakuasa,ini juga menjadi punca untuk menguasai dan mendapat kepentingan.

3.Karena wanita punca utama dalam melekakan/melalaikan manusia,keindahan,kecantikan mempesonakan serta memesongkan pikiran pemimpin2 masyarakat.Dapatlah dilihat pada sejarah pertarungan antara Habil dan Qabil tidakkah karena wanita?

Sebagai.langkah maju untuk mengembalikan DAMAI YANG HILANG DIBUMI PATANI .Sesuai wawasan dan gagasan 2020 kita harus membangun umat kita seutuhnya,dengan membentuk komuniti-komuniti dalam masyarakat kita,setiap komuniti harus membina WIRA USAHA sesuai dengan komuniti masing2 ,yang boleh mencipta suasana ekonumi berdikari dan dapat melahirkan berbagai jenis produk dimasing2 komuniti untuk disalurkan diantara mereka.

Seandainya KEWIRAAN ini benar2 lahir dan dinikmati oleh warga masyarakat kita maka disitulah ubor kedamaian,keselesaan dan kesejehteraan akan berlaku dibumi ini,apa yang akan kita harapkan damai di Patani akan menjadi mercu suar dimuara 2020.

Seterusnya dibidang pelajaran dan budaya

Tidak siapa pun menyangkal dan menyanggah bahawa pendidikan adalah nadi utama dan pertama dalam menuleh,memandang cakrawala ini positif dan negative,dulu kita bebas, kita dapat mengekspresikan teradisi dan budaya  kita dengan leluasa melaluai pendidikan dan pengajaran,dapat member kemudahan atau fasiliti  dan kebebsan  kepada anak bangsa kita,sesuai dengan identitas kita,Negara kita pernah maju,pada suatu ketika yang lalu yang dapat membangun berbagai kemajuan,terutama dibidang pertahanan dan keamanan,apa lagi dibidang pendidikan,yang melaahirkan toko0h ulama  yang begitu banyak  yang dikenali oleh kawan dan lawan,ulama kita bertaburan  diseluruh rantau Asia dqaan Afrika ,Negara kita dikenali dengan SERAMBI MAKKAH.

Kecemerlangan,kemajuan yang di nimati oleh rakyat hancur,karena dicerobuhi dan dikuasai oleh suatu system,sehingga segala bentuk yang sudah ada dibumi hanguskan seluruhnya.Segala hak-hak asasi manusia dan kebebasan manusia dihapuskan maka lahirlah berbagai bentuk eksploitasi terhadap yang lemah;……………

Yang maksudnya:-Kenapa anda memperhambakan manusia!!!!!? Kerana bahawa sesungguhnya  mereka dilahirkan oleh ibu-ibu mereka  dalam keadaaan bebas merdeka.(Saiyidina Umar  bin Khattab)

Sistem pendidikan sudah mulai berubah dari pendidikan tradisi dan budaya masyarakat melayu muslim dikawasan ini dan segala kemudahan  dan kebebasaan dibatasi dan diketatkan,ditukar menjadi  pendidikan teradisi dan budaya masyarakat  Thai muslim yang sekuler dan atheis,masyarakat melayu yang mampu membaca  dan menulis  dalam bahasa melayu  yang bertulisan jawi beransur-ansur hilang bagai matahari jatuh diwaktu senja.

Diakhir perjalanan hidup masyarakat  dituduh pula,orang melayu tidak pandai membaca  dan menulis  oleh pehak2 yang sengaja  untuk melecehkan bangsa melayu,pada hal semua ini direncana  dan diatur  oleh pehak2 yang tidak berniat baik kepada bangsa melayu inilah suatu bentuk  untuk mendegradasikan .

Saudara2 yang dihormati.

Saya berseru kepada sadaura2   dan kepada genderasi muda sekalian! Mari kita bangaunkan,kita tegakkan,kita ekspresikan kembali system pendidikan dan pengajaran  teradisi dan bujdaaya  masyarakat melayu muslim dikawasan ini,dan kita singkirkan system pendidkan yang bersifat sekuler dan atheis,perpaduan dalam kata  dan kuta,perpaduan dalam segala kerja ,perpaduan dalam tindak dan tanduk –kita ubah hidup ini-kita reformasi cara berpikir kita  jangan jadi seperti kata pepatah;-Bagai melungkup ditepi gantang,yang datang tak bertambah,yang pergi tak berkurang.Mari kita kembali kepada ajaran Allah subhanahu wataala dalam suah al-alaq ayat 1-4……………

Saudara2 sekalian   ingatlah !!!!!!!

Bahawa generasi tua matanya sudah kabur dan samar,tapi mereka masih beroptimis  karena bidang tanah  masih ada untuk kita berpijak, ingatlah setiap kau ingin berbuat,harus kau melalui perosedur ,jangan gopoh gapah,harus melalui  anak tangga ,karena itu merupakan satu angkatan ,dalam salah satu catatan ;Jamaluddin Alafghany berpesan;-

Tidak dapat bersatu kaum yang tidak berlidah

Tidak ada lidah  bagi kaum yang tidak ada sasteranya

Tidak ada kemuliaan bagi kaum yang tidak mempunyai sejarah,

Tidaak ada sejaaaarah bagi kaum yang tidak mempunyai penulis2 yang sanggup

Menulis dan mencaatatkan jasa2 pahlawannya

Sehingga menjadi contoh teladan bagi yang datang kemudian

Terima kasih wassalam /

PSU .1 Mach 2014.